fbpx

You Had one job…

logo play to work

Volg ons op Social Media!

T: 020-2170190

You had one job…

funny-supermarket-fails-coverimage

Je kent ze wel. Die foto’s op Pinterest waar iemand – vaak een vakman of -vrouw – maar één taak had en waarvan de vaak best simpele taak helemaal verprutst wordt. Tegenwoordig ook op Twitter en zelfs op YouTube zijn ze te vinden. De voorbeelden van wat ik noem “ongeïnspireerde incompetentie”. Want dat is het toch als je specialist bent – zeg stratenmaker – en je bestraat een parkeerplek met een lantaarnpaal in het midden. Of je bouwt een speeltuin op het dak van een huis of je richt de schappen in de winkel in voor scholieren in met slagersmessen.

Ik heb dat gevoel soms met recruiters als ze op zoek zijn naar jonge mbo-vakmensen van een jaar of 18-20. Die zitten namelijk niet op Linkedin – daar zitten alleen hoger opgeleide zzp-ers en business professionals, Ze zitten niet of nauwelijks op Facebook, daar zitten alleen oude mensen van boven de 45. En van jobboards willen ze ook niets weten, “je weet maar nooit wat ze met je gegevens doen” denken ze. En dan als recruiter toch gewoon via Linkedin zoeken of vacatures plaatsen op een jobboard. Natuurlijk dan niet aan campus recruitment doen op een van de 66 roc’s in Nederland. Of als je dat wel doet dan natuurlijk alleen op de roc’s dicht in de buurt. Het is soms onvoorstelbaar maar waar. Gek dat er zoveel vacatures zijn terwijl er meer dan genoeg jonge mbo’ers een baan zoeken. De goede recruiters natuurlijk uitgezonderd. De recruiters die het recruitment vak niet zien als een hinderlijke tussenstap in een grote hemelbestormende strategische HR carriere. De recruiters die lol halen uit het werven en selecteren van jonge mbo’ers en vakmensen omdat zij ervoor zorgen dat alles werkt. De recruiters die niet alleen maar wakker worden als de nieuwe CEO gehunt moet worden. Want hoe moeilijk is het eigenlijk? Heel moeilijk. Die jonge mensen zijn niet makkelijk te vinden, ze lezen geen krant, doen iets met Snapchat of Instagram, ze volgens vloggers als Diiggys, Nabiltime en Vonnekebonneke. Ze zitten niet op Linkedin, wel de hele dag op hun mobiel. Ze nemen de telefoon niet op als je belt en mail is al helemaal iets uit de vorige eeuw. Whats-appen, ja dat willen ze. Maar ga ze niet wijzen op de taalfouten in de tekst, want dan begrijp je het niet. Dan doe je als recruiter in de ogen van een grote groep jonge mensen je werk niet goed. In hun ogen. Als je het daar niet mee eens bent dan mag dat, alles mag. Je hebt dan wellicht vanuit jouw gezichtspunt gelijk maar je krijgt geen gelijk. De interne klanten van de recruiter – de teamleider, de uitvoerder, de floormanager en de opzichter – blijven dan achter met grote aantallen openstaande vacatures. En daar zal alleen de inkoper van flexibele arbeid en de intercedente van het uitzendbureau blij mee zijn.

Zolang zij dan ook maar hun Jobs goed doen.

0