Generatie Z levert succes op de lange termijn

 In Werkgever blog

Generatie Z levert succes op de lange termijn

Generatie Z, de jongere generatie die het stereotype van niet werken en niet studeren met zich meedraagt. Ondanks dat veel mensen hierin meegaan, is dit totaal misplaatst. In tegendeel, Generatie Z levert succes door een potentiële toevoeging die elk bedrijf zou moeten inzien en benutten. In deze blog gaan we dan ook dieper in op de onderschatte kracht van Generatie Z in het succes op de lange termijn.

Kloof in technologische visie

Generatie Z, ook wel Gen-Z genoemd, is een generatie die opgegroeid is met het internet. Zij weten simpelweg niet anders. Dit brengt als voordeel dat zij veeleisend zijn als het aankomt op technologie en meteen door ingesleten werkpatronen met onsamenhangende bedrijfssystemen of gefragmenteerde multi-channel heen prikken. Bij hen is het vanzelfsprekend dat alles digitaal geregeld is en alles gekoppeld. Dit staat dan ook tegenover de huidige beroepsbevolking die meestal minder kennis hebben van nieuwe technologieën en wat dan ook zorgt voor een botsing in opvatting over wat de juiste benadering is.

Kortom, is er een gat tussen de technologische visie van Generatie Z en het huidige personeel op de werkvloer. Dit brengt ook vaak met zich mee dat deze “digital natives” niet serieus meegenomen worden in het bedrijfsproces, omdat het belang van hun competenties op de lange termijn nog niet inzichtelijk genoeg zijn. Hierdoor lopen vernieuwde initiatieven dus weerstand op.

Het onbenut laten van hun snelle ontwikkelingsvermogen en technische kennis is een gemiste kans voor veel bedrijven. Door juist deze jongeren mee te laten denken met nieuwe processen en hun inzichten te gebruiken om een betere aansluiting te vinden op de markt, kunnen bedrijven op de lange termijn veel voordelen behalen. Bedrijven zouden zich door nieuwe inzichten van de digital natives beter in kunnen richten om zich sneller aan te passen, maar ook om werk efficiënter maken door technologische toepassingen. Gen-Z kan helpen met het implementeren van deze nieuwe aanpak en het bedrijf ondersteunen als er weer nieuwe ontwikkelingen opduiken. Zo bouwt het bedrijf op de lange termijn kennis en concurrentievoordeel op wat cruciaal is om je te onderscheiden.

Nieuwe kennis

De inzichten die de jongere generatie met zich meedragen is nieuwe en waardevolle kennis voor bedrijven. Generatie Z heeft nou eenmaal een voorsprong met digitaal denken, waar bedrijven juist op zouden moeten durven inhaken om hiermee up-to-date te blijven. Bedrijven zouden dus juist generatie Z binnen moeten halen om hen de bedrijfsprocessen te laten ondersteunen met digitale versnellingen. Al helemaal nu de digitalisering in een stroomvaart gaat sinds de uitbraak van het Corona virus. Jongeren zijn de sleutel om deze versnelling te verwezenlijken en hiermee voordeel te creëren op de lange termijn. Hoe eerder zij hun kennis toepasbaar maken voor bedrijven, des te beter kan deze kennis vervaardigd worden en hoe meer kansen hieruit gehaald kunnen worden op de lange termijn.

Het vergt natuurlijk ook lef van bedrijven om een paar jaar vooruit te kijken en een lange termijnvisie te hebben. Daarom is een gepast advies dat je jongeren binnen je bedrijf laat experimenteren om zo te ontdekken wat voor jouw bedrijf een toevoeging kan zijn. Je leert er daar zelf ook meer van en ontwikkelt jezelf zo ook op technologisch vlak wat ook individueel voordeel met zich meebrengt. Ook kan het nuttig zijn om hun vaardigheden te gebruiken om bedrijfskennis te laten vertalen naar data en daaruit te kijken naar kansen op de lange termijn.

Acceptatie

Het opnemen van kennis van jongeren kan wellicht confronterend overkomen voor het personeel dat er al langer zit. Maar ook deze ouderen moeten knokken tegen hun eigen stereotype van verstoft oudje. De kracht is juist dat beide generaties wat van elkaar leren door acceptatie. De jongeren kunnen weer veel leren over structuur en bedrijfskennis en de ouderen kunnen zich weer verder ontwikkelen in digitalisering. Beide kanten moeten zorgen dat ze wat van elkaar aannemen zodat het samenwerken ook eerlijk gaat en de jongeren generatie daarbij ook serieus genomen wordt.

Kortom is generatie Z een onderschatte kracht in de innovatie en digitalisering. Dus neem vooral stagiaires of werknemers aan uit generatie Z en bekijk wat ze voor jou kunnen betekenen!

Inzicht

Als je meer inzicht wilt in generatie Z of waar je ze kan vinden, check dan onze website!

Deel dit
Recommended Posts
Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Vacatures schrijvenmbo onderwijs komt in de problemen