PlaytoWork Snapshots
We vroegen dit keer aan totaal 690 sollicitanten of ze Linkedin gebruiken, 310 sollicitanten (45%) gaven antwoord. Onze ervaring is namelijk dat mbo-sollicitanten niet op Linkedin zitten en wat blijkt, 38% kent Linkedin niet eens, en 24% heeft weliswaar een account maar doet er verder niets mee. Slechts 20% heeft wel een account en is tevens actief en 18% vindt dat Linkedin niet interessant is. Opgeteld betekent dat 76% van de respondenten niet actief is op Linkedin.
Linkedin is voor veel recruiters de belangrijkste bron, samen met de eigen vacaturesite. Voor mbo-opgeleiden is dat minder, maar hoeveel minder is de vraag. Met deze nieuwe data uit ons onderzoek blijkt dat het essentieel is om voor mbo-opgeleiden een alternatieve strategie te ontwikkelen. Je zou anders alleen maar via uitzenders en detacheerders aan mbo-opgeleiden kunnen komen. Hoe bereik je deze doelgroep dan wel? Het antwoord hierop is social media. Echter, om voldoende en goede kandidaten te vinden via Pinterest, Facebook, SnapChat, Instagram of TikTok is eenvoudiger gezegd dan gedaan. Recruitment marketing of ‘candidate growth hacking’ blijkt een vak apart.
Samenvatting:
- 24% van de mbo-opgeleiden zit wel op Linkedin, 76% niet.
- Om mbo-kandidaten te werven zullen organisaties goed moeten worden in recruitment marketing.
—
Lees ook ons onderzoek op de vraag: “Hoe wil je na je sollicitatie het liefst benaderd worden?”
PlaytoWork Snapshots
Tweewekelijks presenteren we unieke snapshots van actuele kengetallen over mbo-kandidaten. We inventariseren, analyseren en rapporteren bij onze eigen mbo-sollicitanten over hoe zij naar het werk van recruiters kijken en hoe zij vanuit het kandidatenperspectief de zes stappen van de ‘candidate journey’ beoordelen.
Hoe de recruiter dit wil, is veelvuldig beschreven en onderzocht. Betrouwbare data vanuit het kandidaatsperspectief is echter schaars. Net zo schaars als goede mbo-opgeleiden.
Bij PlaytoWork zijn en blijven de mbo-kandidaten aan het woord! Deze post staat niet op zichzelf. De tweewekelijkse berichten – snapshots – vormen met elkaar een breder beeld dat we ieder kwartaal bundelen tot een mbo-kwartaalrapport. Eén keer per jaar presenteren we het volledige beeld in ons mbo-kengetallen jaarrapport met bijbehorend evenement op een van de 63 mbo-scholen in Nederland.