PlaytoWork Snapshots
Dit keer vroegen we aan totaal 804 sollicitanten wat het belang is van doorgroeimogelijkheden in een baan. In totaal gaven 600 sollicitanten (75%) antwoord op deze vraag.
Resultaten onderzoek
Bijna de helft (49%) van de deelnemende sollicitanten geeft aan dat doorgroeimogelijkheden belangrijk zijn. Ruim een derde (34%) vindt dat héél belangrijk. 17% vindt het totaal onbelangrijk en 10% geeft aan dat doorgroeimogelijkheden binnen een (nieuwe) baan hen niet uit maakt.
Grote verschillen in hoeverre de mbo-sollicitant doorgroeimogelijkheden meeneemt in de keuze van een baan. 83% van de sollicitanten vindt het dus wel belangrijk en 17% niet of helemaal niet. Maar wat zien de sollicitanten dan als doorgroeimogelijkheden? Doorgroei in salaris of inhoudelijk doorgroeien als professional? Zijn ze dan ook bereid om voor het laatste te investeren in een aanvullende opleiding?
Bereidheid doorleren in avonduren
Ruim 94% van de mbo-sollicitanten geeft aan dat ze inhoudelijk willen doorgroeien als professional in een baan. Een deel hiervan (18%) geeft aan dat dit dan wel door de werkgever vergoed moet worden. Daarbij gaat het om de kosten en de uren buiten werktijd. Slechts 6% van de mbo-sollicitanten geeft aan dat ze zich niet middels een opleiding willen blijven ontwikkelen.
Opvallende resultaten omdat we vaak horen dat mbo-opgeleiden niet verleid kunnen worden met verdere scholing omdat ze in de regel blij zouden zijn dat ze klaar zijn met hun opleiding. Dit onderzoek laat zien dat dat niet zo is en dat recruiters doorgroeimogelijkheden zeker moeten meenemen in hun vacatureteksten. Ook als dat betekent dat de studie in de avonduren plaatsvindt.
De respondenten kwamen vooral uit de domeinen sales/customer service (25%), techniek (38%) en logistiek (22%). Als we dieper kijken naar de verschillen per domein dan zien we dat de opleidingsbereidheid bij techniek het grootst is (98%) en bij logistiek het laagst (78%). Sales/customer service is met 92% een goede middenmoter. Het gemiddelde is 94%.
Samenvatting
- 83% van de mbo-opgeleiden vindt het belangrijk dat er doorgroeimogelijkheden zijn in de functie
- 94% van de mbo-opgeleiden is bereid om een aanvullende opleiding te doen
- Per domein zijn er aanzienlijke verschillen in hoeverre aanvullende opleidingen aantrekkelijk zijn voor sollicitanten.
PlaytoWork Snapshots
Tweewekelijks presenteren we unieke snapshots van actuele kengetallen over mbo-kandidaten. We inventariseren, analyseren en rapporteren bij onze eigen mbo-sollicitanten over hoe zij naar het werk van recruiters kijken en hoe zij vanuit het kandidatenperspectief de zes stappen van de ‘candidate journey’ beoordelen.
Hoe de recruiter dit wil, is veelvuldig beschreven en onderzocht. Betrouwbare data vanuit het kandidaatsperspectief is echter schaars. Net zo schaars als goede mbo-opgeleiden.
Bij PlaytoWork zijn en blijven de mbo-kandidaten aan het woord! Deze post staat niet op zichzelf. De tweewekelijkse berichten – snapshots – vormen met elkaar een breder beeld dat we ieder kwartaal bundelen tot een mbo-kwartaalrapport. Eén keer per jaar presenteren we het volledige beeld in ons mbo-kengetallen jaarrapport. Dit wordt gepresenteerd op een evenement op een van de 63 mbo-scholen in Nederland.