Tweewekelijks presenteren we unieke snapshots van actuele kengetallen over mbo-kandidaten. We inventariseren, analyseren en rapporteren bij onze eigen mbo-sollicitanten over hoe zij naar het werk van recruiters kijken en hoe zij vanuit het kandidatenperspectief de zes stappen van de ‘candidate journey’ beoordelen.
Hoe de recruiter dit wil, is veelvuldig beschreven en onderzocht. Betrouwbare data vanuit het kandidaatsperspectief is echter schaars. Net zo schaars als goede mbo-opgeleiden.
Bij PlaytoWork zijn en blijven de mbo-kandidaten aan het woord! Deze post staat niet op zichzelf. De tweewekelijkse berichten – snapshots – vormen met elkaar een breder beeld dat we ieder kwartaal bundelen tot een mbo-kwartaalrapport. Eén keer per jaar presenteren we het volledige beeld in ons mbo-kengetallen jaarrapport met bijbehorend evenement op een van de 63 mbo-scholen in Nederland.
Dit keer was de vraag onderdeel van stap 4 van de candidate journey, de stap waar de kandidaat reageert op de vacature: welk dagdeel ben je het best bereikbaar?
Dit keer kregen ruim 600 respondenten de vraag voorgelegd. Hiervan maakten 329 respondenten (55%) gebruik. Zij kregen de optie om een keuze te maken uit vijf antwoorden.
Het merendeel van de kandidaten (38%) wil tussen 12-17 uur gebeld worden, 26% wil tussen 17-19 uur contact hebben. 21,5 % wil in de ochtend voor 12 uur gebeld worden en 10% wil dat bij voorkeur na 19 uur. Tenslotte 5% voor 9 uur en na 24 uur.
Opvallend is dat 59% van de kandidaten overdag tijdens kantooruren benaderd wil worden. Zo’n 41% wil dat niet. Een interessant dilemma, gezien het merendeel van de recruiters op kantoortijden actief is. Aan de hand van deze cijfers is het aan te bevelen om daar als recruiters flexibel en variabel in te zijn. Onze recruiters doen dat door een aantal dagen per week in de avonduren te bellen of appen.
Zie ook onze vorige blog over hoe sollicitanten het liefst na hun sollicitatie benaderd worden.