Voor sommigen een droom, voor anderen een nachtmerrie; aandacht van de CEO. Een zeer ervaren recruiter in de techniek gaf aan dat zodra hij merkte dat de CEO zich met zijn werk ging bemoeien, dit een reden was om de CEO de kamer uit te gooien…
Als er inventieve oplossingen nodig zijn, heb je back up nodig van de top.
Human capital
Hoe staat het landelijk met de CEO-aandacht voor werving en selectie? Recentelijk deed adviesbureau Berenschot onderzoek onder CEO’s in de Nederlandse industrie. Daaruit bleek dat ‘human capital’, ondanks de zeer hoge impact op de bedrijfsvoering en de continuïteit van de organisatie, nog steeds de minste aandacht krijgt. Dat is best wel wonderlijk.
In deze tijden zou je alle hulp en aandacht om kandidaten uit de ultra krappe markt te halen, moeten verwelkomen. Wanneer een CEO wél interesse toont voor werving en selectie zou de recruiter dat van harte moeten omarmen, lijkt mij. Al begrijp ik best dat de liefde van twee kanten moet komen.
Ik sprak een CEO die aangaf dat hij geen zin had in ingewikkelde verhalen over werving en andere mensgerelateerde aangelegenheden, want daarvoor had hij juist een HR manager aangenomen.
Als het niet meer lukt om voldoende goede mensen te vinden via de normale recruitmentprocessen, terwijl er dringend een ander ‘spel’ nodig is, dan is de hulp van de CEO – als de verpersoonlijking van de hogere legerleiding – hard nodig.
Als er inventieve oplossingen nodig zijn, heb je nu eenmaal back up nodig van de top.
Out-of-the-box
Waar zou je aan kunnen denken? Neem als voorbeeld eens deze case:
De CEO van een aannemingsbedrijf in Amsterdam kon geen loodgieters vinden. Totdat het bedrijf in de werving aan de slag ging met de vacature loodgieter & auto met chauffeur. De loodgieters van dit bedrijf uit Amsterdam hebben allemaal een eigen auto (logisch vanwege het werkmateriaal), maar ook een eigen chauffeur die de loodgieter naar de klanten rijdt en weer komt ophalen als de klus is geklaard. Chauffeurs zijn makkelijker te vinden dan loodgieters, dus dat was geen probleem. De kosten per uur van een chauffeur komt neer op 15 euro. Dit terwijl parkeren in Amsterdam vrij duur is. Het zoeken naar een parkeerplaats kost een loodgieter ook al gauw 1 uur per dag, met de mogelijke negatieve impact op zijn humeur en het risico op parkeerboetes. Al die ‘rimram’ werd opgelost via deze inventieve out of the box-oplossing.
Heel inspirerend, maar probeer maar eens een out of the box-idee, zoals het bovenstaande, door te voeren. Eerst gaat het via de recruitment teamleider, langs de HR manager en vervolgens naar de Manager Operations en de CFO. Dit is kansloos. In het beste geval duurt het maanden om dit te fixen, wanneer je als gewone recruiter jouw steengoede idee wilt pluggen.
CEO point-of-view
Vanuit dit perspectief is het niet zo slecht om aandacht te krijgen van een CEO. Hoe word je door de CEO gezien? Hier volgen 6 tips om bij deze topman in een positief daglicht te komen:
- Kom vroeg: werknemers die vroeg op kantoor komen worden over het algemeen door hun leidinggevenden gezien als consciëntieus. Ook scoren ze hoger in assessments dan werknemers die later arriveren.
- Vraag advies: vragen om advies staat niet dom, het doet de vragensteller zelfs competenter lijken.
- Manage up: ‘managing up’ wil zeggen dat je erachter komt waar je leidinggevende werkelijk om geeft en dat je daar vervolgens naar handelt.
- Formuleer ambitieuze doelen: werknemers vallen pas echt op bij hun leidinggevenden wanneer ze zichzelf zogeheten ‘stretch goals’ opleggen; doelstellingen die verder gaan dan wat anderen haalbaar achten.
- Let op de details: werknemers die in staat zijn om te letten op details en kleine verstoringen kunnen voorkomen en/of oplossen, steken uiteindelijk boven het maaiveld uit.
- Spreek je mening uit: het is voor CEO’s onmogelijk om erachter te komen wat iemands mening is, zeker wanneer een persoon niet deelneemt aan een discussie. Wees niet bang om een flater te slaan of om een idee te pitchen. Iedereen heeft goede ideeën en ook slechte.
Dit kun je doen als je met een goede CEO te maken hebt. Natuurlijk zijn er ook slechte CEO’s, waarbij je liever uit de buurt blijft. Hoe je slechte CEO’s herkent, lees je via deze link.
Een goede CEO kun je als recruiter prima gebruiken om eindelijk eens ondersteuning te scoren, om prioriteit te krijgen bij jouw interne klant, meer budget vrij te maken en om wél dat innovatieve project te starten en nieuwe dingen uit te proberen zonder dat je wordt afgeschoten.
Kortom: als je aandacht krijgt van je CEO, omarm die dan! Doe er je voordeel mee. Je hebt vast nog wel een lijstje. En als hij of zij toch de fout maakt om te gaan micromanagen, vind je hier nog wat tips, want aan micromanagen heeft niemand wat!