Recruitment kengetallen (ook wel Key Performance Indicators of KPI’s) zijn getallen of verhoudingen waarmee snel en objectief bepaald kan worden hoe ‘gezond’ een recruitmentproces is.
Recruitment-KPI’s
- Cost per applicant: Hoeveel kost het om een sollicitant te vinden voor jouw vacature? Deze kosten verschillen sterk per vacature, onze Pricing Calculator geeft inzicht in de verwachte kosten voor werving via PlaytoWork.
- Cost per hire: Hoeveel kost het nou echt om een nieuwe medewerker aan te trekken?
- Applicants to hire ratio: Hoeveel sollicitanten heb je nodig om een vacature te vervullen?
- First year turnover: Hoeveel van die zorgvuldig geselecteerde werknemers blijven na een jaar nog over?
- Time to hire: De snelheid waarmee je reageert en de lengte van jouw procedure is cruciaal in een krappe arbeidsmarkt. Naast de snelheid van het proces is het ook belangrijk dat je de doelgroep op de juiste manier aanspreekt. In dit artikel vind je 7 inzichten specifiek voor het werven van mbo-werkzoekenden.
Waarom inzicht in jouw KPI’s belangrijk is.
Door inzicht te krijgen in jouw recruitment performance kun je gericht bijsturen. Bovendien is bijsturing met een krappe arbeidsmarkt geen luxe, maar een noodzaak. We hebben aan 328 respondenten (HR- en recruitmentprofessionals met mbo-vacatures) gevraagd wat hun doelstelling was. Opvallend was dat bijna 35% geen doelstelling had.
Optimaliseer jouw recruitmentstrategie
Download het mbo benchmarkonderzoek en krijg inzicht in hoe jouw organisatie presteert op relevante recruitment KPI’s en vergelijk je organisatie met andere werkgevers. In het onderzoek vind je concrete handvatten om jouw proces te verbeteren!