Latent werkzoekenden zijn mensen die latent – niet actief maar passief – op zoek zijn naar een andere baan. Ze hebben als het ware een sluimerende wens als gevolg van ambitie, verveling of een actuele noodzaak (bijvoorbeeld verandering in privésituaties zoals een verhuizing of gezinsuitbreiding). Bijna de helft van de Nederlandse beroepsbevolking geeft aan ‘latent werkzoekend’ te zijn. Het is dus een grote groep die je met interessante informatie of een aantrekkelijk aanbod kunt uitnodigen en interesseren voor jouw vacatures.
Ter vergelijking: de groep actief werkzoekenden is 11%-12% van de beroepsbevolking en daarmee een heel stuk kleiner. Bovendien wordt die groep al door velen intensief benaderd.
Als je dit allemaal in ogenschouw neemt, ligt het voor de hand dat je als recruiter serieus overweegt om in de vijver met latent werkzoekenden te vissen. Dat kan een grote stap zijn, omdat er nogal wat uitdagingen liggen. Daarom hier enkele adviezen om dit succesvol aan te pakken.
1. Hoe verleid je deze vissen? Stem je communicatie precies af
De kenmerken van de actief werkzoekend kandidaten zijn compleet anders dan de kenmerken van latent werkzoekenden. Het belangrijkste verschil is dat latent werkzoekenden moeten worden verleid om te solliciteren. Heb je de juiste toon te pakken? De juiste woorden? De juiste beelden? Gebruik je het juiste communicatiekanaal? Kies je het juiste tijdstip? Dat is allemaal onderdeel van de strategie, waarmee je als recruiter een latent werkzoekende kunt verleiden om contact met je op te nemen.
2. De vis wordt duur betaald, pak het daarom professioneel aan
De goedkoopste en beste manier om aan personeel te komen is zonder meer referral of via-via recruitment. Daarbij brengt een collega zelf een nieuwe collega aan. Actief werkzoekenden komen bewust naar jou toe als recruiter, dat scheelt in tijd en kosten. De wervingskosten voor het binnenhalen van latent werkzoekenden zijn meestal hoger. Als de markt krap is, zoals nu, is het verstandig om de werving van latent werkzoekenden professioneel aan te pakken. Daardoor worden de wervingskosten lager.
3. Niet elke vis is de moeite waard. Maak een goede selectie
Niet alle kandidaten afkomstig van vacaturebanken zijn perfect. Zo geldt ook voor latent werkzoekende kandidaten dat er een goede selectie nodig is om een juiste en duurzame match te maken.
4. Wie slaapt, vangt geen vis. Werf daarom actief op sociale media
Latent werkzoekende kandidaten moeten actief en vaak (via social media) worden benaderd. Het werven op sociale media, en dan met name Facebook, is voor veel organisaties niet helemaal nieuw, maar ook nog niet helemaal vanzelfsprekend. Afhankelijk van de doelgroep is het soms slimmer om via Instagram of SnapChat te werven. Het wordt dan al meer een vak apart, zeker als er ook nog andere kanalen bijkomen zoals Pinterest en TikTok.
5. De vis stinkt aan de kop, niet aan de staart. Als je mooie en schone vis wil, zorg dan vanaf het begin voor een kwaliteitsimpuls
Af en toe een vacature posten op Facebook en kijken wat er gebeurd is eigenlijk zonde van het geld. Wie voor de werving op sociale media een specialist durft aan te trekken; een Growth Hacker of Recruitment Marketeer, die werkt met Hubspot en Semrush en die koppelingen maakt met Zapier en Messagebird om efficiënt te communiceren en die weet hoe ‘look-a-like’ campagnes moeten worden vormgegeven, is in staat de werving een enorme kwaliteitsimpuls te geven.
6. Benader de doelgroep in zijn of haar eigen omgeving
Latent werkzoekenden komen niet automatisch naar de recruiter toe. Het wervingsproces werkt precies andersom. De recruiter gaat actief naar de doelgroep toe en verplaatst zich werkelijk in de interesses en de behoeften van de kandidaten. Wie latent werkzoekenden wil werven kan vacaturesites en zelfs de eigen ‘werken-bij’ sites vergeten als belangrijkste wervingsmiddelen. Een goede recruitment marketeer gaat anno 2022 online naar de plekken waar de doelgroep is.
Kortom: wat werkt?
Word goed in werving op sociale media (Instagram, Facebook, SnapChat of TikTok). Maak gebruik van Google ads op websites waar de doelgroep veel komt. Richt campagnes in die je 24/7 monitort en aanpast op basis van cijfers. Baseer het succes op harde ratio’s zoals applicant-to-hire en cost-per-hire, want meten is ook hier weten. Wees tenslotte bereid om te investeren in kwalitatieve manieren om latent werkzoekenden te vinden en binden. Op die manier vis je vrijwel zeker in de beste en grootste vijver voor jouw wervingsbehoefte.