PlaytoWork Snapshots: “Gebruik je LinkedIn om aan een nieuwe baan te komen?”

 In Blog, Werkgever blog

Dit keer was de vraag onderdeel van stap 1: Gebruik je Linkedin om aan een nieuwe baan te komen?

linkedin gebruik mbo doelgroep

We vroegen dit keer aan in totaal 690 sollicitanten of ze Linkedin gebruiken, 310 sollicitanten – dat is 45% – gaven antwoord. Onze ervaring is namelijk dat mbo’ers niet op Linkedin zitten en wat blijkt, 38% kent Linkedin niet, 24% heeft een account maar doet er niets mee, 20% heeft een account en is actief en 18% vindt dat Linkedin niet interessant is. Opgeteld 76% van de respondenten is niet actief op Linkedin.

Linkedin is voor veel recruiters de belangrijkste bron – vaak samen met de eigen vacaturesite. Voor mbo’ers is dat minder maar hoeveel minder was dan de vraag. Met deze nieuwe data uit ons onderzoek blijkt dat het essentieel is om voor mbo’ers een alternatieve strategie te ontwikkelen. Anders zou je zo maar alleen via uitzenders en detacheerders aan mbo’ers kunnen komen. Maar hoe bereik je deze doelgroep dan wel? Onze ervaring is dat dat dan met name social media is. Echter om voldoende en goede kandidaten te vinden via Pinterest, Facebook, SnapChat, Instagram of TikTok is eenvoudiger gezegd dan gedaan. Recruitment marketing of ‘candidate growth hacking’ is een vak apart.

Samengevat:

  • 24% van de mbo’ers zit wel op Linkedin maar 76% van de mbo’ers zit niet op Linkedin
  • Om mbo’ers te werven zullen organisaties goed moeten worden in recruitment marketing.

Lees ook ons onderzoek op de vraag: “Hoe wil je na je sollicitatie het liefst benaderd worden?” 

Over PlaytoWork Snapshots

Twee wekelijks presenteren we unieke snapshots van actuele kentallen over mbo-kandidaten. We inventariseren, analyseren en rapporteren bij onze eigen mbo-sollicitanten over hoe zij naar het werk van recruiters kijken en hoe zij vanuit het kandidatenperspectief de zes stappen van de ‘candiate journey’ beoordelen. 

Snapshots mbo onderzoek PlaytoWork

Immers hoe de recruiter dit wil is veelvuldig beschreven en onderzocht maar betrouwbare data vanuit het kandidaatsperspectief is schaars, net zo schaars als goede mbo’ers. 

Bij PlaytoWork zijn en blijven de mbo-kandidaten aan het woord! Deze post staat niet op zichzelf. De tweewekelijkse berichten – we noemen het snapshots – vormen met elkaar een breder beeld dat we ieder kwartaal bundelen tot een mbo-kwartaalrapport. Eén keer per jaar presenteren we het volledige beeld in ons mbo-kentallen jaarrapport met bijbehorend evenement op een van de 63 mbo-scholen in Nederland.

Deel dit
Recommended Posts
Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.