CEO-aandacht, lust of last voor een recruiter?

Veerle

11 mei 2022

Voor sommigen een droom, voor anderen een nachtmerrie; aandacht van de CEO. Een zeer ervaren recruiter in de techniek gaf aan dat als hij merkte dat de CEO zich met zijn werk ging bezighouden, dat een reden was om de CEO de kamer uit te gooien…

Als er inventieve oplossingen nodig zijn, heb je back up nodig van de top.

Human capital
Hoe staat het landelijk met de CEO-aandacht voor werving en selectie? Recent deed  adviesbureau Berenschot onderzoek onder CEO’s in de Nederlandse industrie. Daaruit bleek dat ‘human capital’, ondanks de zeer hoge impact op de bedrijfsvoering en de continuïteit van de organisatie, nog steeds de minste aandacht krijgt. Dat is best wel wonderlijk.

In deze tijden zou je alle hulp en aandacht om kandidaten uit de ultra krappe markt te halen moeten verwelkomen.  Wanneer een CEO wél interesse toont voor werving en selectie zou de recruiter dat van harte moeten omarmen, lijkt mij.. Al begrijp ik best dat de liefde van twee kanten moet komen.

Ik sprak een CEO die aangaf dat hij geen zin had in ingewikkelde verhalen over werving en andere mensgerelateerde aangelegenheden, want daarvoor had hij juist een HR manager aangenomen.

Als het niet meer lukt om voldoende goede mensen te vinden via de normale recruitmentprocessen, oude, in beton gegoten budgetten en dito spelregels, terwijl er dringend een ander ‘spel’ nodig is, dan is de hulp van de CEO – als de verpersoonlijking van de hogere legerleiding – hard nodig.

Als er inventieve oplossingen nodig zijn, heb je back up nodig van de top.

Out-of-the-box
Waar zou je aan kunnen denken? Neem als voorbeeld eens deze case:

De CEO van een aannemingsbedrijf in Amsterdam kon geen loodgieters vinden. Totdat het bedrijf in de werving aan de slag ging met de vacature loodgieter & auto met chauffeur. De loodgieters van dit bedrijf uit Amsterdam hebben werkelijk allemaal een eigen auto (logisch vanwege het werkmateriaal), maar ook een eigen chauffeur die de loodgieter naar de klanten rijdt en die de loodgieter komt ophalen als de klus is gedaan. Chauffeurs zijn makkelijker te vinden dan loodgieters, dus dat was geen probleem, net als de rest van de businesscase: kosten per uur van de chauffeur? 15 euro. Parkeren in Amsterdam tegen soms 7,50 euro per uur is bepaald niet gratis. Het zoeken naar een parkeerplaats kost een loodgieter al gauw 1 uur per dag met de mogelijke negatieve impact op zijn humeur en het risico op parkeerboetes. Al die ‘rimram’ werd opgelost via deze inventieve out of the box-oplossing.

Heel inspirerend, maar probeer maar eens een out of the box-idee, zoals het bovenstaande, door te voeren als je via de recruitment teamleider, langs de HR manager en dan via de Manager Operations en de CFO moet. Kansloos. In het beste geval duurt het maanden om dit te fixen als je een gewone recruiter bent en een steengoed idee wilt pluggen.

CEO point-of-view
Vanuit dit perspectief is het niet zo slecht om aandacht te krijgen van een CEO. Hoe word je door de CEO gezien? Hier volgen 6 tips om bij deze topman in een goed blaadje te komen:

  1. Kom vroeg: werknemers die vroeg op kantoor komen worden over het algemeen door hun leidinggevenden gezien als consciëntieus. Ook scoren ze hoger in assessments dan werknemers die later arriveren.
  2. Vraag advies: vragen om advies staat niet dom, maar doet de vragensteller zelfs competenter lijken.
  3. Manage up: ‘managing up’ wil zeggen dat je erachter komt waar je leidinggevende werkelijk om geeft en dat je daar vervolgens naar handelt.
  4. Formuleer ambitieuze doelen: werknemers vallen pas echt op bij hun leidinggevenden wanneer ze zichzelf zogeheten ‘stretch goals’opleggen, doelstellingen die verder gaan dan wat anderen haalbaar achten.
  5. Let op de details: werknemers die in staat zijn om door te kijken naar details, kleine verstoringen kunnen voorkomen of oplossen steken uiteindelijk boven het maaiveld uit.
  6. Spreek je uit: het is voor CEO’s onmogelijk erachter te komen wat iemands mening is, wanneer die persoon niet deelneemt aan een discussie. Wees niet bang om een flater te slaan of om een idee te pitchen. Iedereen heeft goede ideeën en ook slechte.

Dit kun je doen als je met een goede CEO te maken hebt. Natuurlijk zijn er ook slechte CEO’s, waarbij je liever uit de buurt blijft.  Hoe je slechte CEO’s herkent en van je af moet houden, lees je via deze link.

Een goede CEO kun je als recruiter prima gebruiken om eindelijk eens die ondersteuning te scoren, om prioriteit te krijgen bij jouw interne klant, meer budget vrij te maken en om wél dat innovatieve project te starten en nieuwe dingen uit te proberen zonder dat je wordt afgeschoten.

Kortom: als je aandacht krijgt van je CEO, omarm die dan! Doe er je voordeel mee. Je hebt vast nog wel een lijstje. En als hij of zij toch de fout maakt om te gaan micromanagen, vind je hier nog wat tips, want aan micromanagen heeft niemand wat!

Krijg elke maandag een overzicht met nieuwe jobs in je mailbox!

Staat jouw perfecte job erbij? Solliciteer dan direct.  Zo blijf jij op on top of je game!