Samenwerken met influencers met aangescherpte mediawet

 In Werkgever blog

Samenwerken met influencers met aangescherpte mediawet

Influencers zijn niet meer weg te denken uit de huidige samenleving. Het is voor velen een droombaan, geld verdienen door merken te promoten op social media en een kortingscode aan te bieden aan volgers. Met het grote bereik is het ook lucratief voor bedrijven en doen ze er graag hun voordeel mee. Echter is hier de laatste tijd veel commotie om geweest. Influencers overschreden het advies van de Reclame Code Commissie en promootte regelmatig producten zonder de samenwerking erbij te vermelden. Daarom is sinds 1 november 2020 de mediawet aangescherpt voor influencer marketing. Wij sommen alle belangrijke veranderingen op en geven je tips hoe je het best kunt samenwerken met influencers met de aangescherpte mediawet. 

De Reclame Code Commissie 

Sinds het ontstaan van social media en influencer marketing zijn er al regels over de transparantie wanneer er reclame gemaakt
wordt. In 2014 werd de verplichting al uitgewerkt in de Reclamecode Social Media die is opgenomen in de Nederlandse Reclame Code. De laatste jaren zijn de ontwikkelingen zo snel gegaan dat in 2019 de code geüpdatet is naar: Reclamecode Social Media & Influencer marketing

De transparantie op social media over een samenwerkingsrelatie tussen influencer en marketeer, als het om het bespreken of tonen van een product gaat, is de kern van de Reclamecode. Dit geldt voor alle social media, de consument moet zich bewust zijn dat er reclame gemaakt wordt. Volgens de Reclame Code Commissie heeft dit een voordeel voor alle partijen omdat er door de eerlijkheid meer vertrouwen komt in reclame. 

nieuwe mediawet influencers

De aangescherpte mediawet

Ondanks dat er regels over gemaakt waren, werden er geen boetes uitgedeeld als de mediawet niet aangehouden werd. Het is namelijk een advies en influencers kwamen eraf met enkel een waarschuwing. Daarom zijn er door verschillende mensen klachten ingediend bij de Commissie om de wet en ook de Europese regels aan te passen en gelijk te trekken. De nieuwe regelgeving deelt wel boetes uit als de regels niet nagekomen worden om zo het verbod op sluikreclame te waarborgen. De boete kan oplopen tot €225.000,- 

De wet werd al toegepast op de tv, maar geldt dus nu ook voor influencers op social media. De aangescherpte mediawet is ingegaan vanaf 1 november 2020 met als grootste verschil dat het commissariaat kan handhaven op sluikreclame op social media.  

Omstanders ervaren de wijziging als een deuk in het verdienmodel van de influencers. Maar het commissariaat houdt zich vast aan het vergrootte vertrouwen in reclame van influencer, klant en consument waardoor er uiteindelijk geen inkomsten verloren zullen gaan. 

De belangrijkste regels

Samenwerken met influencers met de aangescherpte mediawet is simpel als je je maar houdt aan de volgende regels:

  1. Herkenbaarheid: “Reclame moet herkenbaar zijn als reclame”
  2. Vermeld de vergoeding: “Krijgt de influencer vergoeding? Vermeld dit duidelijk”

Herkenbaarheid

Als je wilt samenwerken met een influencer en een mediadienst op aanvraag doet, is het allerbelangrijkste dat je als bedrijf samen met de influencers zorgt voor herkenbaarheid. De reclame, sponsoring en product placement moet bewust opgemerkt worden bij de consument en dit geldt niet alleen voor social media, maar ook voor videokanalen als bijvoorbeeld Youtube. 

nieuwe mediawet influencers

Je kunt herkenbaarheid creëren door: 

  1. Vooraf duidelijke afspraken te maken hoe de gezamenlijke campagne eruit ziet en op welke manier de reclame herkenbaar zal worden gemaakt. 
  2. Mogelijk kun je dit zelfs contractueel vastleggen met de influencer of het bureau zodat je zekerheid hebt dat je geen aansprakelijkheid hebt bij de aangescherpte mediawet. 

Vermeld de vergoeding 

Het enige wat de influencer hoeft te doen is aan te geven of te zeggen dat het gaat om een samenwerking. Deze simpele zin zorgt ervoor dat je niet in aanmerking komt voor een boete.

Elke influencer is gelijk 

Hoe groot het bereik ook is, voor elke influencer geldt de mediawet, ook voor micro influencers (net beginnende influencers). Er is geen ondergrens gesteld aan het bereik, dus wie je ook inzet om je product te promoten, houdt je aan de Reclame code, ofwel, herkenbaarheid en vermelding! 

 

Influencers inzetten is niet verboden

Ondanks dat er nu meer aandacht is voor de mediawet en regels, is het zeker niet verboden om influencers in te blijven zetten. Het blijft een bereikbare en lucratieve manier om je gewenste doelgroep te bereiken. Het enige waar rekening mee gehouden moet worden zijn dus de twee belangrijke regels; geen sluikreclame en vergeet niet de vermelding van een betaalde sponsoring. 

Bij PlaytoWork werken we veel samen met influencers en hebben we ons verdiept in de regelgeving. Mocht je benieuwd zijn naar updates of over hoe influencers het best ingezet kunnen worden voor jouw bedrijf, blijf dat op de hoogte door onze social media te volgen!

Deel dit
Recent Posts
Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

technisch personeel gezocht