Het proces om als Social Enterprise te voldoen aan de Code Sociale Ondernemingen zorgde ervoor dat we onze sociale doelstellingen en onze sociale impact beter konden verwoorden. Ook konden we de uitkomsten gebruiken om de bedrijfsvoering, de impactmeting en interne communicatie aan te scherpen. Het leidend principe van PlaytoWork om echt impact te hebben – voor ons om de grote groep mbo’ers te bedienen met een beter passende dienst voor arbeidsmarktbemiddeling – vertoont een natuurlijke overeenkomst met de doelstellingen van de code. We waren al goed bezig maar nu kunnen we het beter uitleggen met de juiste woorden en de juiste begrippen.
PlaytoWork is een HR tech-bedrijf. Als tech-bedrijf hebben we een gegamificeerd arbeidsbemiddelings-platform ontwikkeld, waar werkzoekers door middel van technologie/slimme algoritmes worden gematcht aan vacatures. De werkzoekenden worden met name online gevonden en geworven. De vacatures worden aangedragen door werkgevers die we daarvoor actief online en offline (met accountmanagers) benaderen. Het meten van wat we doen zit als tech-bedrijf in ons DNA. We meten:
Natuurlijk meten we de omzet zoals die door werkgevers wordt gegenereerd (voor werkzoekenden is het gratis). Daarnaast meten we voor de hierboven beschreven organisatieonderdelen/functies zowel input als output in absolute zin en in termen van kosten.
De KPI’s voor de clusters zijn:
Meting op kandidaten
We meten hoeveel kandidaten door PlaytoWork een passende baan vinden. Dat start bij online marketingactiviteiten waarmee mensen gestimuleerd worden om de app te downloaden, vervolgens meten we of mensen voldoende spellen hebben gespeeld om een bemiddelbaar profiel te hebben, waarna de technologie ze zo efficiënt mogelijk matcht. De technologie zorgt dat kandidaat en werkgever samen komen. In sommige gevallen is er daarna nog persoonlijke ondersteuning, waardoor we kunnen meten of ze daadwerkelijk een baan vinden. Deel van deze cijfers wordt op de website gepresenteerd en een keer per jaar presenteren we deze cijfers in ons sociaal impact verslag.
Meting op werkgevers/marktaandeel
Om onze missie te verwezenlijken, willen we heel veel kandidaten bereiken. Daarvoor hebben we een groot aanbod aan vacatures in de app nodig. Daartoe meten we hoeveel werkgevers met ons in zee gaan, we houden bij hoeveel initiërende klantcontacten er plaatsvinden, het aantal offertes dat we uitsturen en we uiteindelijk afsluiten. Deel van deze cijfers wordt op de website gepresenteerd en een keer per jaar presenteren we deze cijfers in ons sociaal impact verslag.
Het technologie-platform van PlaytoWork werkt als een marktplaats waar vraag en aanbod bij elkaar gebracht wordt (zoals Marktplaats, Relatieplanet of Ebay). Twee databases, een met vraag naar werk (kandidaten) en een met aanbod van werk (vacatures) die een relatie met elkaar hebben. Zonder het ene heb je het andere niet en andersom. Kip-ei. PlaytoWork is ontstaan in een periode van hoge (jeugd)werkloosheid, toen waren de vacatures schaars en het aanbod te groot en konden we werkgevers helpen om de juiste mensen te vinden in het grote aanbod. Nu, in een periode van schaarste, is de vraag groot en het aanbod te klein en helpen we kandidaten uit het grote aanbod de juiste werkgever te vinden. Het platform dient echter zowel in tijden van kleine economische groei of zelfs recessie en in tijden van economische groei of zelfs oververhitting de juiste balans te vinden in het aantal spelers/ kandidaten versus het aantal vacatures.
Meting op scholen
De meting van impact van scholen wordt in 2019 nog niet meegenomen in de rapportage. Momenteel zijn er 3 scholen die de app actief aanbieden aan hun studenten. Door Corona moeten scholen manieren zoeken om online studieadvies te geven en is daardoor de vraag naar de app sterk toegenomen.
Sociale samenwerkingen
PlaytoWork werkt samen met diverse partners die net als PlaytoWork impact maken. Zo werkt PlaytoWork samen met partners House of Hospitality, House of Skills en met diverse scholen die de PlaytoWork en PlaytoSchool app actief aanbieden aan hun studenten.
Onze visie op impact meten
Impact meten is een proces, zeker voor ons als startup waarbij onze interne processen continue veranderen. PlaytoWork werkt aan de volgende ontwikkelingen om onze impact beter te kunnen meten.
PlaytoWork is in gesprek met het SEO (Economisch Onderzoeksinstituut) dat onderzoek doet de onderliggende mechanismen op de arbeidsmarkt, o.a. van carrièretrajecten, die al met de keuze van een stage beginnen. Met onderzoeken die SEO uitvoert naar de kengetallen in de algemene banenmarkt, kan PlaytoWork een vergelijking maken met hoe de PlaytoWork kandidaten presteren ten opzichte van de algemene markt.
De application to hire (AtH) ratio is een belangrijk onderdeel van de impactmetingen van PlaytoWork. De AtH-ratio is het getal dat aangeeft hoeveel kandidaten op gesprek moeten komen om een persoon aan te nemen. De AtH-ratio kan sterk uiteenlopen per sector of grootte van de werkgever; we meten bij klanten dat we tot 5 keer efficiënter zijn dan traditionele recruitment processen die AtH-ratios hebben van 1:16 of 1:18. We meten veel meer dan alleen de conversie van “op gesprek” naar “aangenomen” omdat deze conversie slechts de conversie van de laatste stappen is van de candidate journey.
Naast de bestaande metingen zullen 2 nieuwe metingen worden uitgevoerd om de lange termijn impact te meten:
Deze meetpunten worden ook door de scholen zelf bijgehouden, dus PTW kan deze data vergelijken met de data bijgehouden door de school voor alle studenten, dus ook degene die niet gebruik hebben gemaakt van de PTS app.
De sociale impact die PlaytoWork meet, sluit aan bij een 4-tal doelen van sustainable development goals (SDG):
PlaytoWork heeft een innovatief matchingsplatform ontwikkeld. Om kandidaten effectief te helpen is er ook een voldoende groot kandidaten- en banenbestand op het platform vereist. Dit alles betekent dat PlaytoWork als bedrijf initieel niet winstgevend is.
Indien PlaytoWork winstgevend wordt zal er altijd minimaal 50% van de winst worden geherinvesteerd ten behoeve van groei van de onderneming en daarmee groei van de beoogde maatschappelijke impact.
PlaytoWork heeft een innovatief matchingsplatform ontwikkeld. Om kandidaten effectief te helpen is er ook een voldoende groot kandidaten- en banenbestand op het platform vereist. Dit alles betekent dat PlaytoWork als bedrijf initieel niet winstgevend is.
Indien PlaytoWork winstgevend wordt zal er altijd minimaal 50% van de winst worden geherinvesteerd ten behoeve van groei van de onderneming en daarmee groei van de beoogde maatschappelijke impact.
Met betrekking tot het beloningsbeleid dat de onderneming voert is het zo dat er zolang er geen winst wordt gemaakt de beloning voor directie en medewerkers terughoudend zal zijn. Voor directieleden is het zo dat er vanuit de aandeelhouders twee leden verantwoordelijk zijn voor de remuneratie-portefeuille. Voorstellen voor het aanpassen van de beloning worden per kalenderjaar voorgelegd aan het aandeelhoudersoverleg.
Voor medewerkers is het salaris marktconform en gender neutraal. De verhouding tussen de laagst en de hoogst betaalde medewerker (inclusief de directie) is een factor 3,51.
Als het gaat om delen van wettelijke jaarstukken die PlaytoWork publiceert of deponeert (Kamer van Koophandel) is hieronder een knop geplaatst deze stukken te kunnen downloaden. Vragen m.b.t. de jaarstukken kunt u stellen via max@playtowork.nl.
Loop jouw droombaan niet mis. Maandelijks een overzicht met nieuwe jobs in je mailbox!
PlaytoWork B.V.
Naritaweg 12-K
1043 BZ, Amsterdam
Tel 020-2170190