Thuiswerk tips – 7 motiverende tips voor thuiswerken

 In Uncategorized

Het nieuwe normaal. Een zin die je al veel gelezen hebt. Een van de dingen die daar zeker onder valt is het thuiswerken. De een heeft het thuiswerk helemaal geadopteerd terwijl de ander weer regelmatig op kantoor te vinden is. We weten dat niet iedereen de mogelijkheid heeft om thuis te werken, maar mocht dat wel zo zijn dan weet je dat jezelf motiveren nog wel eens lastig kan zijn. Je bed is gevaarlijk dichtbij en je tv staat in het zicht. Daarnaast is je buurman ook thuis en kan hij besloten hebben om zijn woonkamer eens flink te verbouwen.
Als jij het moeilijk vind om je thuis te concentreren dan bieden deze 7 thuiswerk tips mogelijk uitkomst!

Thuiswerk tips:

1. Zorg voor de ideale werkplek

Het begint allemaal met je werkplek. Waar je op je werk waarschijnlijk de ideale set-up hebt kan het thuis nogal tegenvallen. Niet iedereen heeft de beschikking over een aparte werkruimte. Werk echter bij voorkeur niet in je slaapkamer. Mocht dat nu echt niet anders kunnen zorg dan in ieder geval voor een schone werkplek en verplaats niet stiekem naar het bed om verder te werken.

Bevind jouw werkplek zich wel aan de keukentafel of bureau zorg dan dat dit je vaste plek wordt zonder afleiding. Richt hem minimalistisch in. Zorg vooral voor een goede stoel en zithouding. Vraag ook zeker aan je werkgever of het mogelijk is een extra scherm van kantoor naar je huis toe te sturen.

 

2. Maak een schema

Zorg voor regelmaat. Sta op dezelfde tijd op en heb een zelfde ritme als wanneer je naar werk moet. Je mist een stukje reistijd dus je kan later opstaan, maar je kan er ook voor kiezen om in die extra tijd iets voor jezelf te doen. Een stevige wandeling maken voor je je dag begint is altijd een goed idee.

Verdeel je werkzaamheden in segmenten en plan ook zeker in hoeveel tijd je aan ieder project besteedt. Geef prioriteit aan bepaalde opdrachten, moet dit vandaag af zijn of kan het ook morgen?

 

3. Werk in kleine blokken

Deze hangt samen met punt twee. Maak een time-frame van je werkzaamheden. Zeg niet tegen jezelf ik wil voor de lunch 20 artikelen geschreven hebben, maar maak het behapbaar. Ga er 30 minuten voor zitten en stel jezelf het doel er 5 te doen. Plan later op de dag nog 3 blokken van 30 minuten en zo bereik je op een gezonde manier je doel.

 

4. Vermijd afleiding

Dacht je dat je collega’s afleidend zijn? Thuis heb je nog veel meer afleidingen. Niet alleen van je huisgenoten maar ook van al die leuke spullen die je bezit. Zorg er in ieder geval voor dat je telefoon je niet afleidt in de momenten dat je even de concentratie nodig hebt. Laat ook zeker aan iedereen thuis weten wanneer je even niet gestoord mag worden. Probeer af te spreken wat een goede reden kan zijn om dit wel te doen.

Over kinderen zouden we een heel stuk kunnen schrijven maar zorg in ieder geval ervoor dat ze bezig zijn. Check uiteraard wel af en toe even bij ze. Ze zullen je altijd afleiden, neem dat dan ook zeker voor lief.

 

5. Vergeet niet om jezelf te belonen

Je doet het maar even, thuis werken zonder in de verleiding te komen om Netflix aan te zetten. Beloon jezelf door de dag heen met bijvoorbeeld een koffie pauze of werk naar het eind van de dag toe om je favoriete serie weer verder te kunnen kijken als je werk gedaan is.

Jezelf belonen met kleine cadeautjes is volgens experts zeer waardevol. Al is het je favoriete thee of gewoon even 10 minuten schermtijd.

 

6. Heb persoonlijke doelen

Naast de kleine cadeautjes moet je jezelf ook zeker grotere doelen stellen. Als persoon wil je jezelf blijven ontwikkelen, of dat nu in het bijzijn van je collega’s of op je thuiswerk plek is. Blijf jezelf nieuwe dingen leren en stel dit dan ook zeker als doel.

Maar bedenk ook een aantal gezonde persoonlijke doelen, zoals iedere dag even een frisse neus halen in je pauze. Of je lunch gezonder maken. Hoe fitter je je voelt hoe beter je de grote doelen in je werk kan behalen.

 

7. Zorg goed voor jezelf

Koffie is een goede motor, maar gebruik het niet als middel. Zorg dat je goed uitgerust aan je nieuwe dag begint. Voeding is hier ook heel belangrijk bij. Nu je de lunch van werk mist kan het zijn dat je wat sneller naar junkfood grijpt. Probeer dit te voorkomen en beloon jezelf met iets gezond.

Vergeet ook zeker niet om even van je thuiswerk plek vandaan te komen. Neem even een moment voor jezelf en blijf zeker niet 8 uur lang aan je scherm plakken.


Hopelijk helpen deze tips je om gezond en gemotiveerd te blijven tijdens het thuiswerken. We begrijpen dat je het af en toe behoorlijk zat begint te worden en dat meer en meer mensen af en toe richting kantoor gaan. Maar zie ook zeker de voordelen van het thuis werk. Je kan het gebruiken om dat langlopende project eens eindelijk af te ronden bijvoorbeeld.

Heb jij nog tips? We horen het graag!

 

Deel dit
Recent Posts
Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

steeds meer vrouwen in de techniek